Tajmyr, Siberië

Tajmyr

Het schiereiland Tajmyr ligt boven de poolcirkel, in het noorden van Siberië. De bodem is rijk aan delfstoffen, waardoor, vanwege de hogere beloning, veel mensen uit alle delen van de voormalige Sovjet-Unie er naar toe zijn gekomen. De stad Norilsk is gebouwd nadat de eerste geologische expeditie er in en na 1919 nikkel vond. In de communistische tijd zijn daarbij veel gedeporteerden als arbeiders ingeschakeld. Het totaal aantal bewoners is ca. 300.000. Van de oorspronkelijke inwoners – Nganasanen, Dolganen en Nentsen – leven er in Tajmyr nog ca. 20.000. Op deze verspreid wonende mensen, van wie veel nog anamist (geesten- en voorouderverering) zijn, is er evangelisatiewerk van de Russische babtisten in het bijzonder gericht.

Friedensstimme

de stichting Friedensstimme Nederland is in 1979 opgericht. De stichting wil zoveel mogelijk christenen in ons land betrekken bij het werk van de broeders en zusters van de niet-geregistreerde babtisten-gemeenten in de voormalige Sovjet-Unie. In 2010 besloot de generale synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken het werk in Tajmyr over te nemen. Zending neemt alle kosten voor haar rekening. Friedensstimme blijft helpen bij de communicatie en de voorbereidingen van bezoeken aan het gebied.

De opdracht

‘Boodschapt zijn heil van dag tot dag. Vertelt onder de heidenen zijn eer, onder alle volkeren zijn wonderen! (Psalm 96: 2 en 3). Onze babtistenbroeders en -zusters in Rusland brengen deze opdracht in praktijk door evangelisten uit te zenden in heel het Russische rijk. Dus ook naar Tajmyr, het koude gebied boven de poolcirkel.

Oleg Ljoebitsj

Oleg Ljoebitsj woont met zijn gezin in Tajmyr en legt vanuit Norilsk in de zomer per boot en in de winter per auto en sneeuwscooter, honderden gevaarvolle kilometers af om mensen te bereiken die erg afgelegen wonen. Hij wordt daarbij geholpen door gelovigen van kleine gemeenten die intussen in Siberië zijn gevormd, maar ook door zusters en broeders die ver uit allerlei delen van Rusland komen om hem maandenlang te steunen. Het is heel bijzonder dat gereformeerde kerken in Nederland babtistenkerken in Rusland helpen! Er is immers een belangrijk verschil als het gaat om de doop. Net zoals bij de steun aan veel kerken in andere delen van de wereld zijn we echter van mening dat niet wat ons scheidt, maar wat ons samenbindt doorslaggevend moet zijn in de contacten met andere christenen. Helemaal als die broeders en zusters door allerlei politieke omstandigheden, zoals een jarenlange dictatuur, ver achterop zijn geraakt.

Als gemeente ondersteunen wij dit zendingsproject in Siberië. Omdat hierin door zendingsdeputaten met Friedenstimme wordt samengewerkt kunt u meer informatie hierover vinden op hun eigen site.

p1010824-1024x768

Een van de aanwezige sprekers Rene Hoogendoorn op de Zendingszondag van 18 oktober 2015.

tajmir-siberie-708x1024

Folder / flyer